A kereskedők 43 %-át bírságolta meg a hatóság a GDPR szabályainak megsértése miatt.
A brit Secure Redact videóbiztonsági cég új jelentése szerint a kereskedők súlyos hátrányokkal és bírságösszeggel néznek szembe amiatt, hogy nem biztosítják ügyfeleik személyes adatainak védelmét és az alkalmazottaik magánéletét az általuk folytatott kamerás megfigyelés során.
A kutatásból kiderül, hogy az Egyesült Királyság kiskereskedőinek 43%-a számolt be arról, hogy bírságot szabott ki rájuk az adatvédelmi hatóság a GDPR szabályainak megsértése és a jogszerűtlen kamerás megfigyelés miatt.
E kiskereskedők 37%-a számolt be arról, hogy éves forgalmuk 2%-ának megfelelő összegre bírságolta őket az adatvédelmi hatóság, 30%-a szerint a bírság az éves forgalmuk 3%-át éri el, míg 15%-ukra kiszabott bírság az éves forgalmuk 4%-át tette ki.
A megbírságoltak 33%-ának be kellett zárnia üzleteit a bírság okozta végrehajtási intézkedések következtében.
A jelentés szerint a brit kiskereskedők szinte mindegyike alkalmaz kamerás megfigyelést üzleteiben, így például vezeték nélküli CCTV kamerát, arcfelismerő technológiát, vagy „sorfigyelő” videós technológiát üzleteiben.
A kereskedők körülbelül 94%-a már használja legalább az egyiket ezen technológiák közül, és mindannyian azt nyilatkozták, hogy a jövőben ezeket még kiterjedtebben kívánják használni.
„Ezek a megállapítások élénk képet festenek: a videók és a kamerás megfigyelés megállíthatatlan növekedése az adatvédelmi szabályozás tárgyát képezik és a megfelelő szabályozással nem rendelkező kiskereskedők, valamint a vásárlók fizetik meg ennek árát” – mondta Simon Randall, a Secure Redact vezérigazgatója.
„A vásárlók tömeges megfigyelésének gyors növekedése a személyes adatok védelmének kolosszális mértékű megsértését jelenti, és úgy tűnik, hogy a szabályozó hatóságok keményen fellépnek.”
Magyarországi számokat mindezidáig nem közölt a magyar adatvédelmi hatóság, azonban kereskedőként érdemes felkészülni egy esetleges adatvédelmi vizsgálatra és kamerás megfigyelésük jogi és technikai feltételeit is a GDPR szabályaihoz érdemes igazítania a magyar kereskedőknek.